På resande fot


I onsdags gjorde vi oss en dagsutflykt till Skelefteå, gick på stan, åt och hade det allmänt mysigt. Emilio stod för alla inköp under dagen vilket var välbehövligt då storl 68 ekade tomt i garderoben. Förutom lite kläder så fyndade vi en jätte fin dress på rean till våren. En jätte trevlig och lyckad dag :)


I torsdags åkte vi till Hägnan och fikade och tittade på djuren även om dom flesta djuren hade flyttat in för säsongen. Fåren tyckte Emilio var spännande och började peka och säga "tiita" direkt han såg dom.

Hägnan


Igår begav vi oss till Kalix och hälsade på Emilios mormor och morfar en stund innan vi fortsatte vidare till Haparande och IKEA och diverse butiker. Med morfar fick Emilio åka åkgräsklippare vilket var en höjdare.

Gräsklippare


Väl färdig i Happis begav vi oss hemåt till Luleå igen för att få sova i sin egen säng. På vägen blev jag så trött att jag mådde illa och ögonen var på tok för tunga att hålla öppna så både jag och Emilio sov efter en energikrävande dag.

IKEA

Emilio tar sig en titt i Lekhörnan på IKEA


När vi kom hem blev det lite lek med Emilio innan han fick bada och det blev dags för pyjamas, välling och sängen. Jag och P deckade i soffan och den största prestationen var när vi förflyttade oss till sängen.

Idag värker kroppen och jag känner mig allmänt ur form. Alvedon och en lugn dag står på schemat.





Kommentarer
Postat av: Annis

Vilken söting :)



Har han bara 68?? Hur liten är han egentligen?



Har han börjat gå?

2011-08-14 @ 12:13:06
Postat av: Sandra

SV: Annis



Det stämmer att han bara har hunnit upp till storl 68 men vi jobbar oss sakta men säkert uppåt :) Han har svajat en del gällande vikten men ligger nu stadigt på sin kurva igen. Han föddes drygt 4 veckor för tidigt vilket givetvis också gör sitt.



Han har inte tagit dom första kliven ännu. Han är lite för feg och är hellre på den säkra sidan genom att hålla oss i handen.



2011-08-14 @ 19:22:18
Postat av: Lisa - mamma till Knut

Jo vi hade riktigt kul! :D vad kul att ni kom er iväg på en liten dagsutflykt! Sånt är alltid kul! :D



Vi har kommit hem nu i eftermiddag, sen kl 18.00 var Andreas tvungen att sticka iväg till Kiruna igen =/ trist!

2011-08-14 @ 20:51:47
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
Postat av: Annis

Jag har också en liten kille, 13 månader och väger bara 8 kg, ca 71-72 lång. Vad väger din lille och hur lång är han?



Nåja huvudsaken är ju att dom mår bra, läste precis att du också är gravid, jag med. Helt oplanerat men nu när det fått sjunka in börjar det kännas helt ok :) Kommer man klara två små??? :)



Kul att hitta nya bloggar, jag har ingen själv men man fastnar ju ofta att hoppa från ena bloggen till den andra :)

2011-08-15 @ 21:25:22
Postat av: Sandra

SV: Annis



Hej igen :)



Va roligt att du också har en liten. Våra killar är ganska jämnstora. Emilio är 14 månader och vägde 8400 sist och mätte 73 cm så mkt jämnare kan det ju inte bli hehe.



Och att du dessutom är gravid :) Här kom också graviditeten som en chock men precis som du skriver så började det så småningom landa och det började kännas bättre. Nu tycker jag förväntningarna växer hela tiden även om inte alla dagar är en dans på rosor. Hur långt gången är du? varit på ultraljud ännu?

2011-08-16 @ 09:57:43
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: Annis :)

Hej igen



Jaa då är dom ganska jämnstora :) fick för mig att Emilio var lite äldre! Vår lille använder dock mest 74 nu, visst kan han ha 68 på det mesta ännu, men ville förnya hans garderob lite :) Han är inte född för tidigt eller så, han är helt enkelt växt väldigt långsamt, trots att han alltid ätit jättebra. Och inte har han börjat gå ännu, men han står utan stöd iaf :)



Jag vet faktiskt inte exakt eftersom min mens inte kommit igång sedan förlossningen, men nåstans mellan v 10-13...så ultraljudet blir spännande :) Hoppas hoppas att det bara är en iaf ;) borde väl bli bf i mars någongång.



Jag har mått såååå dåligt hela sommaren :( Så trist...har varit så fint väder och jag har bara velat ligga inne och sova. Tack och lov börjar jag må bättre nu, men skulle fortfarande vilja sova dygnet runt ungefär :)



Har i kollat kön?



Och syskonvagnar...suck vilken djungel. ORKAR INTE =)

2011-08-16 @ 13:56:05
Postat av: Sandra

SV: Annie



Ja alla växer inte så fort. Vi stod LÄNGE och trampade i storl 50-56 innan det tog lite fart. 74 är för stort än så länge även om han förmodligen skulle kunna ha det i vissa märken. Men,men det kommer. Här har vi ingenstans bråttom. Går gör dom också när dom är redo för det :) Vad heter din lillkille förresten?



Okej på så vis. Gissar att du ammade ganska länge då? För vår del funkade det inte. Emilio orkade inte suga och jag fick stockning efter stockning så efter två månader gick vi över till ersättning då mina bröst höll på att explodera trots pumpning osv. PAIN var ordet



Det börjar väl närma sig inskrivningen för dig då iaf, lr du kanske redan har varit?



Ja ul är självklart ett riktmärke, det går inte att komma ifrån. Jag tyckte dock att det kändes jätte konstigt att det faktiskt var någon annan än Emilio som sprattlade på skärmen. En underlig känsla. Vet inte om det är en lillasyster eller lillebror som gömmer sig där inne så det blir en överraskning. Men en är det iaf tack och lov hehe.



Jag kan trösta dig med att det har varit en plågsam sommar även för mig trots att jag har hunnit några veckor längre. Jag är nog ingen som ska vara gravid då min meritlista precis som förra gången blivit lång. Men det är bara till att gilla läget.



Va roligt att du nämner just syskonvagnar. Jag har knappt accepterat det ännu att jag ska måsta dras med ett så stort schabrak. Det var inte planen men vad gör man? Det är bara att gräva ner sig i barnvagnsträsket igen som dessutom INTE är billigt :/ Nå ja vi får väl se vad det blir i slutändan.



Kanske skulle fråga vart du/ni kommer ifrån :)



2011-08-16 @ 15:26:59
Postat av: Anonym

Hmm jo ammade rätt länge, typ till 8-9 månader. Men det var mer för mysets skull typ 1-2 gånger om dagen. Hade aldrig nåt problem med amningen, men vi gav ändå mestadels ersättning eftersom han gick upp liiite bättre i vikt av det.



Jag har som börjat längta till ul ändå, vill som se att det är en frisk liten krabat där inne. Och helst bara en då ;) Var tokorolig fram till ultraljudet när jag väntade Edvin (som vår lille heter) helt övertygad om att nåt skulle vara fel fram tills dess. Denna gång är jag mycket lugnare, om än lite orolig, men tror jag bara är orolig till naturen liksom :)

Känns det som om du väntar en tjej eller kille då?



Hoppas du får gå tiden ut denna gång! Jag gick ju hela två veckor över tiden med Edvin..



Syskonvagnar ja. Sjukt dyra! tror inte vi kommer ha råd med en splitterny, känns som onödigt. Men vill som ha en hyfsat ny ändå. Inget jättestort att skeppa runt med iaf :) Sa till mi kille att det är hans tur med barnvagnsdjungeln denna gång eftersom det var jag som skötte det sist. Smart va? :)



Vi bor i Luleå!

2011-08-17 @ 16:58:50
Postat av: Sandra

SV: Annis



Vad skönt att allt flöt på. Jag hade önskat att jag kunnat amma i några månader till men vem gör inte det? Är en sån fin och mysig kontakt med barnet. Sen insåg man snabbt att det kunde vara rätt mysigt ändå :)



Förstår att du börjat längta. Jag vet inte riktigt varför jag nästan aldrig hann börja göra det. Kanske för att jag levde i förnekelsen så länge? Det blir trots allt mer och mer verkligt allt eftersom tiden går och när den lilla krabaten dyker upp på skärmen så är det självklart speciellt :) Jag var också mycket mer orolig första gången men jag tror det hör till. Allt är ju så nytt.



Angående om jag tror att det är en flicka eller pojke vi väntar så vet jag faktiskt inte. Jag har inte alls den känslan som jag hade med Emilio. Då visste jag från dag ett, en pojke skulle det bli och lät ingen påverka mig och en pojke blev det :) Har du sj hunnit få någon känsla?



Helt taget ur luften så tror jag kanske att det blir en pojke till men ska jag tro på att det är skillnad på att vänta en flicka skulle nog rösten falla där eftersom det har varit lite annat den här gången. Men som sagt jag vet inte. Time will tell hehe.



Ja jag hoppas att det blir annorlunda den här gången och att jag slipper HF och ytterligare en prematur mest för att det blev en tuff start men det är ju sånt man inte vet. Bara att hålla tummarna och gå in med rätt inställning och försöka att inte oroa sig i onödan. Händer det så händer det och då får man ta det då.



Är verkligen jätte svårt att veta hur man ska göra med vagn. Det enda man egentligen vet är att man ska ha en haha. Vi har iaf bestämt oss att vi kommer att köra på bredden och inte på längden. Dom på längden blir så jäkla tunga. Sen märke återstår och se men den dyraste har tyvärr känts bäst när vi provkört-såklart! Men det behöver inte betyda att vi köper den men jag tror faktiskt att man får igen en hel del om man försöker tänka lite mer på dom ergonomiska bitarna vid det här köpet eftersom det är betydligt tyngre att dras med än en enkelvagn. Men,men tack och lov så har vi fortfarande några veckor på oss att fundera innan vi måste bestämma oss.



Jaha va roligt att ni också bor i Luleå :) Gissar att du fortfarande är mammaledig? Jobbar lr pluggar du annars?

2011-08-17 @ 18:08:56
Postat av: Annis

Jag har väl också levt i förnekelsen ganska länge :) Ringde och bokade tid till inskrivning först idag, barnmorskan lät nästan lite sur.. men inskrivningen är ju inte förrän v.12 ändå.

Jag tror att kombinationen av att jag mått bättre sista veckan och att Edvin varit upersnäll har gjort att det hela inte känns lika tungt :) jag hoppas hoppas på att vi får en lika snäll bebis...så kommer nog allt gå jättebra. En kolikbebis vore ju lite tungt ;)



Vi visste helt säkert att Edvin var en pojke, vi hade inte ens en tanke på flicknamn... min sambo vill kolla kön nu på ul, men jag tror inte att jag vill det. Har som en liten känsla av att det är en flicka denna gång, i och med att lite saker känns annorlunda. Men på ett annat sätt så känns det som om det kommer vara en till liten kille. Vi får se helt enkelt :) Spelar absolut ingen roll..



Gick du upp mkt i vikt förra graviditeten och har du gått upp mycket nu?



Ja jag vill inte heller ha en sån där lång syskonvagn, även om dom också ha sina fördelar. Men det får bli en på bredden. Vilken återstår att se..



Jag är mammaledig tom sista oktober...sen blir det väl att jobba till februari, om jag bara orkar. Med Edvin blev jag sjukskriven sista månaderna pga mitt extremt låga blodtryck. Jobbar i en klädbutik och var galet tungt att stå hela dagarna med värsta yrseln :(

Mitt bekymmer är att min sambo ska vara pappaledig tom mitten av januari...sen ska Edvin skolas in på dagis var det tänkt. Men nu vet jag inte riktigt..vill jag ha honom på dagis när jag ändå ska vara hemma? Beror ju som på om han trivs där eller inte. Eller ska man helt enkelt strunta i att skola in honom. Suck. Ska Emilio få vara hemma med dig hela din nästa föräldraledighet också? Antar att du inte hinner börja jobba mellan?



2011-08-17 @ 19:18:44
Postat av: Sandra

SV: Annie



Ja men nu är förnekelsens tider förbi och det är huvudsaken :) Att BM lät sur är ingenting att bry sig om. Det är hennes bekymmer. Jag gjorde mig inte heller någon brådska med att ringa men fick tid snabbt, två dagar efter tror jag i v 10, dock mkt pga min förra grav. Har du samma BM som med Edvin? Vilken VC tillhör du?



Vi var lite nyfikna på vad det var, framförallt min sambo som frågade lite försiktigt under ul. Han fick dock svaret -Nä det går inte att se på en hundradels sekund. Tycker det är ganska fånigt att dom inte säger eller om inte annat säger att det inte går när man faktiskt VET att det gör det. Nå ja det spelar ändå ingen roll. Det kan vara trevligt med en överraskning den här gången :)



Jo fy jag gick upp nästan 20 kg med Emilio. Mycket var vatten där i slutet med tanke på HF men ändå :/ Ännu värre är väl att jag inte riktigt hann bli av med allt innan jag blev gravid igen så jag vågar inte ens tänka på hur mkt man kommer ha att bli av med sen. Har hittils gått upp runt 8 kg så det bådar inte gott. Har en hel del gravid tjockisgener att ta efter haha.



Du ser ju vad du orkar, inte mkt att göra om det inte går.



Gällande dagis för våran del så vill vi ha Emilio hemma ett tag till. Jag personligen tycker att han är för liten för dagis ännu och när möjligheten finns så varför inte ha honom hemma? Sen vill vi gärna slippa alla dagissmittor till bebisens ankomst. Tyvärr så är ju dagis värsta smittohärden och dom drar på sig och och är sjuka massor, framför allt första tiden vilket givetvis inte går att undvika. Förr eller senare blir det ju dagis men att smitta en liten känns bara onödigt så några månader ska nog bebisen få hinna bli innan det blir nå dagis för våran del.



2011-08-17 @ 23:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lilledu

Välkommen till min blogg!


Mitt namn är Sandra och jag älskar när livet leker och allt annat som förgyller vardagen. En tidig Junimorgon 2010 fick jag tillsammans med min sambo vårt första barn- en helt perfekt son.

I November 2011 var vi med om livets mirakel igen. Emilio blev storebror till lillasyster Carisma.

Här i bloggen skriver jag om allt som faller mig in. Allt från ytligheter till djupare tankar till vad som händer med våra småtroll.

Kom ihåg att livet är en gåva och att uppskatta varandra, vardagen och nuet är viktigt!

Hoppas ni gillar den. Enjoy!