Emilios alldelens egna kök


Eftersom Emilio har ett brinnande intresse för allt vad matlagning och kokning heter bestämde sig jag och P för att köpa ett kök till honom i julklapp. Han släpper verkligen allt när man står vid spisen och ska också vara med. Med en bunke, diverse slevar och tomma pappersförpackningar kan man åtstadkomma mycket ska jag säga. Provsmaka är förståss också viktigt och han är inte sen med att bjuda på det han har kokat ihop.

Till saken hör att vi aldrig har hittat något kök som vi riktigt gillat men köpte i stundens hätta ett Miva Vital kök på Barnens Hus dagen innan julafton eftersom vi så gärna ville att han skulle få ett. Det fick duga och huvudsaken var trots allt att Emilio skulle tycka om det.

På julaftonskvällen när Emilio hade gått och lagt sig packade P upp alla delar för att bygga ihop det. Sagt och gjort så stod det där men kändes varken fint eller roligt, snarare plastigt och vi undrade hur länge det egentligen skulle hålla? P satte i batterier till några knappar som skulle låta och det var det absolut värsta ljud jag har hört i leksaksväg och jag visste direkt att dom där batterierna inte skulle få sitta i särskillt länge då det bokstavligen skar i hjärnan.

På natten kunde jag inte riktigt släppa eländet och låg och funderade tills den självklara uppenbarelsen dök upp. VI BYGGER ETT EGET!!

På morgonen tvingade jag P att plocka isär allting och fint sätta ner det i lådan igen eftersom jag var fast besluten om att det skulle lämnas tillbaka. Sånna här tokigheter får man väl passa på att göra innan barnen blir så pass stora att dom förstår vad dom har fått bara genom att se på kartongen tänkte jag. Emilio var ju helt ovetandes.

Sedan började planeringen följt av ett evigt tänkande om hur man skulle få ihop allting. Några IKEA prylar, spånskivor, vinkeljärn, plexiglas, sticksåg, skruv, måttstock osv. I tanken lät det inte allt för svårt och vi såg till att införskaffa oss material och började vårt arbete. Till en början när Emilio var vaken men vi insåg rätt snabbt att vi förmodligen skulle få mer gjort om vi väntade tills han hade lagt sig på kvällarna eftersom han självklart också ville bidra med sin sorts hjälp.

Emilio hjälper till



Det har varit mycket mätande, centimetrar och millimetrar för att få det att stämma, vi har stött på problem efter vägen, skrattat och svurit och som alltid när man börjar med något så har det tagit längre tid än vad vi först trodde men igårkväll blev det äntligen färdigt. Så här efteråt helt klart värt varenda timme då det föll gossen i smaken direkt då både tre- och fyra rätters menyer hittils har tillagats :)


Emilios kök






Kommentarer
Postat av: Camilla

Shit vilket fint kök! Du får gärna skriva vilket material, spis m.m ni använt.

2012-01-03 @ 15:11:51
Postat av: Alex

Sitter med hakan ner i knät, riktigt jäkla snyggt! Bra jobbat :)

2012-01-03 @ 16:36:53
Postat av: Terese

Jag tror jag svimmar så fint det blev. Jag kan förstå att vitalköket kändes fallfärdigt i jämförelse :-P

2012-01-03 @ 18:04:11
Postat av: Josefin

Ooooh jättefint!! :-)

2012-01-03 @ 20:18:30
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se
Postat av: Lisa - mamma till Knut

Hahaa jo det var lite knasigt att fara till Lule idag, men det var bättre väder på morron när vi for dit ;)



Riktigt läckert kök ni fått till! :D

2012-01-03 @ 21:51:03
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
Postat av: Anonym

Vårat briokök här hemma kändes plötsligt ganska trist och tråkigt ;) Skitfint!

2012-01-03 @ 22:42:19
Postat av: mandraiin

Ja jag hoppas de löser sig och snart går tillbaka till det "normala"



Oj vilket kök ni har, inte illa faktiskt!

Hur är det annars då?

Kram

2012-01-04 @ 15:42:40
URL: http://mandraiin.bloggplatsen.se
Postat av: Lisa - mamma till Knut

Visst blev det ganska lyckat kortet :D synd bara att mina bröder skulle göra antingen ngn min eller kaninöron på ALLA kort :P så jag fick välja det kort där dom gjorde minst grimaser ;)



Jadu, Knut har många favoritjulklappar det varierar från dag till dag :) ibland är det hans små hot wheels bilar och ibland är det volvo bobbycaren eller motorcykjeln vi köpte åt honom, ngn annan dag är det en traktor han fick eller en lastbil som jag köpte åt honom :) har Emilio ngn favorit? :D

2012-01-04 @ 21:19:54
URL: http://mammatillknut.bloggplatsen.se
Postat av: Camilla

Hej, jag googlade runt bland barnkök och hittde in till dig! Jätte fint kök ni gjort! Vad har ni för stomme? Jag är ute efter att bygga ett liknande med ugn och sidoskåp. Är det en riktig häll? Ungefär hur mycket kostade det att bygga köket?
Många frågor, hoppas du kan svara.

Camilla

2012-09-02 @ 15:40:30
Postat av: Sandra

Sv: Camilla

Hej! Tack så mycket. Vi blev själva väldigt nöjda men viktigast utav allt så blev kökets ägare överlycklig :) Nu mer hemmets förste masterchef.

Vi gjorde vår stomme genom att sätta ihop och göra om ikeaskåp. Hällen är inte riktig utan ett plexiglas som vi har en fotoutskrift under. Allt som allt landade nog kalaset på lite drygt 1000:- om jag minns rätt. Lycka till med skapandet :)

2012-09-02 @ 21:25:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lilledu

Välkommen till min blogg!


Mitt namn är Sandra och jag älskar när livet leker och allt annat som förgyller vardagen. En tidig Junimorgon 2010 fick jag tillsammans med min sambo vårt första barn- en helt perfekt son.

I November 2011 var vi med om livets mirakel igen. Emilio blev storebror till lillasyster Carisma.

Här i bloggen skriver jag om allt som faller mig in. Allt från ytligheter till djupare tankar till vad som händer med våra småtroll.

Kom ihåg att livet är en gåva och att uppskatta varandra, vardagen och nuet är viktigt!

Hoppas ni gillar den. Enjoy!